Pages

Tuesday, November 17, 2009

OUTDOOR DAN KENANGAN LAMA MENGUSIK JIWA



AKTIVITI LUAR@ OUTDOOR (PULAU TUBA 2004)

Aktiviti Luar adalah satu aktiviti lasak yang sangat menyeronokkan. Ia memerlukan kekuatan mental dan Fizikal yang kuat. Gambar ini diambil sewaktu melakukan outdoor di Pulau Tuba. Kami diberikan 9 tiub lori yang kempes dan diletakkan di sebuah pulau. Kami berganti-ganti meniup tiub itu sehingga penuh anginnya. Selepas itu, ikat dan bina menjadi sampan layar yang lengkap..dan lepas itu, dayung-dayung sampan. Seronoknya tidak terkata, tapi: barang diingat, life jaket adalah WAJIB dipakai sepanjang masa. Kamipun tak tahu apa yang ada di bawah rakit tu? Jerung kah? Ikan Yu kah? atau mungkin memerang yang memang banyak di Pulau Tuba.
Ikhtiar hidup: Sorang sorang diletakkan disebuah pulau seorang diri sehari semalam dan hanya dibekalkan dengan mancis 4 batang, beras, mass-tin, garam, benang dan mata kail, life jaket dan parang sahaja. Nak menangispun ada.. dah macam orang gila sorang-sorang di sebuah pulau. Masuk waktu maghrib, perasaan lagi bercampur baur. Memang ada banyak kejadian mistik yang tidak boleh diceritakan. namun, semua kejadian itu akan menjadikan kita tabah dan yakin pada keEsaan Allah.
Orientering: kami dibekalkan juga dengan Kompas dan melakukan aktiviti Kembara Pulau. Kami mengambil jalan mudah melalui laluan tepi pantai.. Akhirnya KANTOI! Pensyarah mengamuk!
Kayak: Jangan ceritalah. Bahu nak patah, pinggang nak bengkok. Namun aktiviti ini hanya dijalankan sewaktu Outdoor di Pulau Pangkor. Di Pulau Tuba , dibatalkan kerana ombak tidak mengizinkan ditambah lagi dengan keadaan kayak yang ketinggalan zaman,, alhamdulillah.
Abseiling : Cukup mengharukan. Asyik asyik nama Wak..Tingginya, lebih kurang 50 meter. Namun thanks to my friends Shahaliza yang memelukku bagi meredakan kegayatan pada awalnya. you memang hebat..ahli payung terjun bebas katakan..
Gua : Masya ALLAh, tak dapat jalan masuk mulanya. Kawan sarawak tuang beer dulu..beer free katakan. Lepas mintak maaf dan baca doa.. barulah dapat pintu masuk. Mistik? Biasa je.. ini yang dinamakan hubungan manusia dengan alam dan tuhan(allah) yang selalu dilupakan oleh manusia yangtidak faham. dalam gua? Cantiknya... macam dalam dewan besar...
Kepada kumpulan ROGER dan DYSON PKPG IPDA - UPSI 2002-2005. I Miss U so so much. kenangan ini tidak akan dilupakan sampai mati..

No comments:

Post a Comment